Hvad er bogføring?

Hvad er bogføring?

Bogføringen er betegnelsen for den disciplin, som handler om at holde styr på regnskaber for virksomheder af alle typer. Selve ordet ”bogføring” stammer fra tiden før computere og digitalisering, hvor regnskaberne blev ført i fysiske bøger – de såkaldte hovedbøger. Bogholderen holdt styr på hovedbogen, hvor man altid kunne slå firmaets regnskaber og balancer op.

Nu om stunder findes disse bøger i digitalt format, og smarte programmer gør det nemt for bogholderen af holde styr på de mange indtægter og udgifter, som en virksomhed har i forbindelse med indkøb, salg, aflønning og mange flere transaktioner.

Har min virksomhed brug for bogføring?

Langt de fleste virksomheder opererer med indtægter og udgifter i en eller anden grad – ellers var de jo ikke virksomheder. Det er altid en rigtig god idé at have styr på sit bogholderi, uanset hvilken størrelse virksomheden har, og hvilken type virksomhed, der er tale om. En dygtig bogholder vil kunne hjælpe dig med at holde orden på virksomhedens bilag og sørge for at de bliver bogført på korrekt vis – efter bogen, så at sige.

Er du en mindre virksomhed, har du faktisk ikke brug for din revisor mere end én gang om året, nemlig når der skal aflægges årsregnskab og udfærdiges årsberetning. I mellemtiden vil din bogførings medarbejder sørge for, at bogføringen er i orden, hvilket er vigtigt, da den fungerer som dokumentation på virksomhedens aktiviteter hen over året. Revisoren vil, med andre ord, ikke kunne udarbejde et tilfredsstillende og dækkende årsregnskab, hvis der er uorden i din virksomheds bogføring. Dette kan få betydning for dit forhold til banken og til skat.

Derfor er det en god idé at få fat på en dygtig bogholder, som kan hjælpe dig med din bogføring. Du kan finde ham eller hende, og læse mere om bogføring, på http://kontorservicebureauet.dk/bogfoering.aspx 

 

Luk menu