Undersøg valget nærmere af en fagforening

04 juni 2020 Anders Lundtang Hansen

Tidligere var det nærmest mejslet i sten, at man skulle melde sig ind i en bestemt fagforening og gerne den lokale afdeling, når man var blevet udlært i et bestemt fag.

Ja, man kunne næste risikere at blive frosset ude, hvis man ikke gjorde dette, så selvom man retmæssigt har frit fagforeningsvalg i Danmark, så følte mange mennesker sig presset til at melde sig ind dér, hvor man mere eller mindre blev anvist.

Sådan er det også nogle steder nu om dage, og selvom det specielt er vigtigt at melde sig ind i en fagforening, så oplever man ikke i samme omfang, at man føler sig “presset” til at melde sig ind i en bestemt forening.

Fagforeningskampen er stadig vigtigt, og mange oplever da også, at de er bedre stillede, når de melder sig ind i en fagforening, og de oplever en større samhørighedsfølelse; men andre gider heller ikke betale kontingent med videre.

Desuden er jobmarkedet blevet mere fleksibelt, end man oplevede det før i tiden, hvor man den ene dag kan være landmand for at være journalist den næste, hvorfor man ikke identificerer sig med ens arbejde, som man gjorde det før i tiden.

Man skifter ofte ikke bare arbejdsplads, men også jobform i løbet af et moderne liv, og således kan man også skifte fagforening ud derefter.

For man vil jo gerne være i en fagforening, der passer til det, man laver, og selvom der bestemt nok er nogle, der vil råde en til at finde en mere egnet fagforening, så vil de fleste fagforeninger jo gerne have medlemmer.

Derfor er det blevet deres opgave nu om dage at fange medlemmer, hvorfor man ser mere fagforening marketing, end man gjorde før i tiden.

De skal simpelthen ud for at lokke medlemmer til, end de kan sætte sig tilbage og vente på, at folk kommer til dem – for det er slet ikke givet længere.

Flere Nyheder